Úvod Magazín Aby učení nebylo mučení aneb jak se učit s dítětem

Aby učení nebylo mučení aneb jak se učit s dítětem

S nástupem potomka do školy začínají povinnosti a nový režim. Pro někoho už zaběhlý systém, pro prvňáčky něco zcela nového. Pojďme si "povědět", jak toto období co nejvíce zpříjemnit sobě a hlavně dětem. Řekneme si, jak se s dítětem efektivně učit a jak si zavést režim, který vám bude vyhovovat a časem pro vás bude samozřejmostí. Jednoduše je potřeba se postarat o to, aby pořekadlo "učení, mučení" nebylo vašim případem.

Začněte už v první třídě

Ideální stav je ten, že si dítě vychováváte k povinnosti učit se již od prvních dní první třídy. Naučit dítě učit se je nejlepší už na prvním stupni. Dítě pak s přestupem na druhý stupeň nebude pociťovat žádné velké změny a nárust učiva mu nepřijde nijak zásadní. Navíc pokud dítě povedete od malička k pravidelnému učení, tak si od vás nechá lépe poradit.

Výhodou pro vás může být, že malé děti ještě stále mají o učivo a školu celkově zájem. Některé typy se do školy těší každý den. Na druhém stupni však začně pracovat puberta a ta udělá své. Co si budeme povídat, sami jsme si to prožili.

Jak se učit - každý má svůj individuální způsob

Návodů, jak se správně učit existuje řada. Každému vyhovuje něco jiného. Jeden potřebuje psát, druhý přeříkávat nahlas, třetí u učení musí chodit a další ležet v posteli. Neexistuje univerzální návod a každý si musí najít to své.

Nespoléhejte se na to, že dítě se vše naučí jen ve škole. Ne nadarmo se říká, že opakování je matka moudrosti. Pokud chcete, aby váš potomek nosil domů dobré známky, tak je potřeba se učení věnovat i doma po škole.

Prostředí

Důležitou roli při učení hraje i prostředí, ve kterém se má dítě učit. Velice prospěšné je, když má dítě svůj prostor a jedno místo na učení.  Je dobré mít čistý stůl, uspořádané věci a pokoj poklizený. V čistém a uspořádaném prostředí se dokáže dítě více soustředit jen na danou látku a ne na okolí. 

Před samotným usednutím k učivu je vhodné místnost vyvětrat. Jak je známo, tak čistý vzduch přispívá k lepší koncentraci a k udržení mozkových buněk v činnosti.

Poloha

Každý to má jinak. Někdo potřebuje u čení sedět, jiný ležet. Maximální pohodlí pro ležící typy nabízí sedací pytle, které se přizpůsobí jejich poloze, zádům a vytvoří jim maximální oporu. 

Načasování

Samozřejmě nejlepší doba ke vstřebábí učiva jsou dopolední hodiny. O víkendu je proto dobré místo před televizi posadit dítě před učení. Ve všední dny nechte potomkovi po škole nějakou pauzu, aby si jeho hlavička odpočala. Ale s tou přestávkou to nepřehánějte. Nejlepší odpolední hodiny k učení jsou od 14 do 17. 

Při učení doma dohlédněte na to, aby dítě mělo přestávky. Vhodné jsou časové úseky podobné jako ve škole. Pauzy od učení by neměly být příliš dlouhé, stačí kolem 15 - 30 minut.

Po delším časovém úseku upadá zájem o učivo a i o samotný návrat k němu. Není vhodné, aby se děti učili před spaním. Víte, že se říká Ráno moudřejší večera. Opět ale záleží na typu dítěte.

I učení musí mít systém - vyhněte se chybám

  • Nejčatější chybou je, že školáci začnají právě od nejlehčího, případně nejoblíbenějšího predmětu. Vyčerpají síly a koncentraci, kterou pak potřebují u dalších, většinou těžších předmětů. Proto se snažte, aby na prvním místě bylo "nejtěžší" učivo
  • Neodkládejte úkoly - pokud je zadaný úkol ke splnění do týdne, tak většinou se odkládá a nechává se na poslední chvíli. Vyhněte se tomuto typu prokrasitace, ušteříte si tak čas i nervy.
  • Neučte se bez přestávek - některé děti mají potřebu mít za sebou učení co nejrychle. Sedí tak u učení bez přestávky. Bez pauzy je ale učení neefektivní a i osvědčené triky, jak se "to" naučit jsou najednou marné.

Jak si zapamatovat nezapamatovatelné

Vytvořtě si příběh

Nemůže si dítě zapamatovat jména v literatuře? Zkuste mu pomoci vytvořením příběhu.  V klidu se posaďte do svého křesla, případně sedacího vaku ve tvaru křesla a začněte s příběhem - například spisovatelka Božena Němcová a její díla Babička, Chýže pod horami, Neohrožený Mikeš, Čertův švagr. Vymyslete si příběh, kdy Babička žila v Chýži pod horami velice dobře znala Čertova švagra. Tento švagr měl kocoura, který si říkal Neohrožený Mikeš. Tento příběh si pak vyprávějte a rozvíjejte jej. Nakonec zjistíte, že se při učení i dobře pobavíte.

Kreslete si

Ptáte se jak jako? Například tak, že při  látce o vynálezech určité doby si je můžete nakreslit. Učivo nakreslené na papíře a vlastní rukou se dítěti snadněji "vryje" do paměti, něž když si látku bude číst dokola třeba stokrát. 

Dobrá rada na závěr

Učivo opakujte pravidelně každý den. Protože jen cvičení dělá mistry. 

© 2019, Sedacivaky.cz – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | | Mapa stránek

Přeskočit na začátek stránky